5.52. Dobro i zło
Dobro i zło nie istnieją, to pojęcia względne uzależnione od subiektywnego punktu widzenia.
W zależności od światopoglądu istoty oceniającej zdarzenie - ten sam czyn może być
postrzegany jako przejaw zła lub dobra.
O tym, czy coś jest dobre czy złe decydują korzyści i straty istoty oceniającej. Jeżeli zdarzenie
jest dla niej przykre, wówczas twierdzi, że przytrafiło się jej nieszczęście, a tym samym coś złego.
Jeżeli zdarzenie jest dla niej miłe i przyjemne twierdzi, że los się do niej uśmiechnął i przyniósł coś
dobrego.
A tymczasem spójrzmy na dwa przykłady, które dobrze zilustrują zjawisko iluzoryczności
postrzegania rzeczywistości w kategoriach dobra i zła.
Przykład pierwszy. Jeżeli Ziemianin wygra na loterii dużo pieniędzy, fortuna może przysporzyć
mu kłopotów lub kłopoty rozwiązać. Wygrane pieniądze mogą zepsuć człowieka, popsuć
relacje ze znajomymi i rodziną, znieczulić społecznie, a nawet stać się przyczyną nieszczęść (np.
porwania dla okupu, itd.). Te same pieniądze, jeśli są dobrze spożytkowane, mogą przysporzyć
przyjaciół i komplementów.
Przykład drugi. Jeżeli Ziemianin straci fortunę, od razu powie, że przytrafiło mu się wielkie
nieszczęście, coś złego. Ale czy na pewno? Wszystko zależy od tego, czy załamie się i pogrąży
w depresji, czy też zagryzie zęby i ruszy walczyć z zaistniałą sytuacją. Jeżeli utrata majątku wywoła
impuls do aktywnego działania, które może przysporzyć mu przyjaciół, sławy i awansu na drabinie
społecznej, czy będzie można twierdzić, że spotkało go coś złego?
Oceniając rzeczywistość należy spojrzeć nie tylko na zdarzenia, ale również skutki. Istoty
wysoko rozwinięte nie oceniają zdarzeń w kategoriach dobra i zła. Nie nazywają innych istot dobrymi
lub złymi. Oceniają je na podstawie zdolności do uczenia się na błędach i wyciągania wniosków
z życiowych lekcji. Pojęcie dobra i zła należy odrzucić, gdyż tak stereotypowe i ograniczone postrzeganie
rzeczywistości utrudnia rozwój.
Każdy czyn, nawet najbardziej ohydny, ma w sobie coś dobrego. Najlepiej obrazuje to
symbol jin-jang.